BOG OM KARAKTERDANNELSE
'Karakterdannelse - Højnelse til humanitet'
Til september udgiver Jonas Norgaard Mortensen, en række af landets førende pædagogiske tænkere og forlaget KLIM en fagbog om karakterdannelse.
Karakterdannelse har fået en renæssance i tidens kulturelle og pædagogiske debatter, og Trivselskommissionen har foreslået, at karakterdannelse igen skal stå i formålsparagrafferne for dagtilbud, skoler og lærer- og pædagoguddannelser. ​

Men hvad er karakterdannelse? Hvilke karakterdyder kan styrke vores eksistens og fællesskaber? Og hvilken pædagogisk praksis kan integrere karakterdannelse i skolens liv?
Ifølge den tyske filosof Hans-Georg Gadamer (1900-2002) er dannelse ”højnelse til humanitet gennem kultur”. Det er familiernes, skolens, foreningslivets og samfundets opgave at højne og kultivere børn til menneskelighed. Gennem kultur- og karakterdannelse vokser børn og borgere til at kunne være i relation: de bliver med-mennesker, med-ansvarlige og med-borgere.
Karakterdannelse bliver derved den kulturelle og pædagogiske kunstart at kultivere det almenmenneskelige, det etiske og det med-menneskelige.
I denne kommende antologi stiller en række af Danmarks og Nordens førende pædagogiske tænkere skarpt på karakterdannelse; fra dydsetik og livsoplysning over demokratisk dannelse og til den digitale samtid.
MEDFORFATTERE
I antologien stiller en række af Danmarks og Nordens førende pædagogiske tænkere skarpt på karakterdannelse; fra dydsetik og livsoplysning over demokratisk dannelse og til den digitale samtid.
​
Medforfatterne er: Kirsten M. Andersen, Svend Brinkmann, Paul Otto Brunstad, Finn Thorbjørn Hansen, Stefan Hermann, Ole Sejer Iversen, Stine Liv Johansen, Ove Korsgaard, Jonas Norgaard Mortensen, Mogens Pahuus, Thomas Aastrup Rømer, Mattias Stølen Due.

"Ordet etik kommer fra det oldgræske Ä“thos, der henviser til et menneskes karakter. Hos grækerne var al etik således ”karakteretik”, eller – som det siden blev kaldt – dydsetik. Etikken var en praktisk videnskab, der skulle befordre menneskets udvikling fra en ufærdig form til en realisering af den menneskelige naturs potentialer for et godt og vellykket liv. Dyderne (herunder karakteregenskaberne) blev så opfattet som de evner og færdigheder, mennesker skulle udvikle for kort sagt at blive gode mennesker. Al pædagogik var således etisk, og al etik var orienteret mod karakteren."
Svend Brinkmann
TRIVSELSKOMMISSIONEN
Efter flere års grundigt arbejde har Trivselskommissionen offentliggjort deres anbefalinger til "hvordan mistrivsel og sårbarhed kan forebygges og afhjælpes, samt hvordan robusthed og myndiggørelse kan styrkes". Trivselskommissionen peger blandt andet på ”Karakterdannelse og myndiggørelse”.
​
”Kommissionen mener, at styrkelse af børn og unges karakterdannelse er et afgørende element i at fremme trivsel. … Kommissionens forståelse af karakterdannelse ligger i forlængelse af Grundtvigs tale om 'duelighed for livet, det menneskelige og det borgerlige' og senere Per Schultz Jørgensens idéer om at udvikle en indre styring, der hjælper den enkelte til at finde fodfæste, mening og retning.” Trivselskommissionens Rapport, 2025
​
Læs mere om trivselskommissionens rapport og anbefalinger her.