OM
Center for Karakterdannelse
Center for Karakterdannelse vil skabe en fornyet faglig bevidsthed og bevægelse om
karakterdannelse i folkeskolen, og opbygger over tre år "Center for Karakterdannelse" (CfK).
Vi kan som skolefolk konstatere, at børne- og skolelivet på den ene side vakler i en opbrudstid med mistrivsel og sårbar eksistens og på den anden side bærer værdierne, fagligheden og visionen fra en enestående Nordisk oplysnings- og dannelsestradition
​
Vi vil inspirere, motivere og udruste skolekultur og den pædagogisk faglighed, så karakterdannelse og kompetenceuddannelse integreres i alle dele af skolelivet, og dermed øger karakterstyrker som vedholdenhed, selvkontrol, tillid, viljestyrke, nysgerrighed, ansvarlighed, engagement, empati, taknemmelighed og livsmod.
​
Læs kort introducerende artikel om karakterdannelse af Svend Brinkmann,fagekspert og forskningsvejleder i Center for Karakterdannelse.
Center for Karakterdannelse (CfK) bygges op fra neden ved at 10 skoler i 6 kommuner, støttet af 10 fageksperter og 10 fagorganisationer, er udviklingshuse for karakterdannelse. I udviklingsforløb bliver lærere og pædagoger opkvalificeret i karakterdannelse og bidrager selv aktivt til udviklingen af fagforståelse, skolekultur, kvalitetsmaterialer og konkrete redskaber om og til karakterdannelse i skolelivet.
Læs projektbeskrivelsen her
Læs Q&A her
FAGEKSPERTER
Center for Karakterdannelses fageksperter er udvalgt for supplerende at kvalificere uddannelses- og udviklingsforløbet. Hver fagekspert bidrager med viden og forskning, bidrag til forundersøgelse og evaluering, oplæg til MasterClass, oplæg på skoler, teoretisk bogkapitel om karakterdannelse samt tilknyttes CfK. Center for Karakterdannelse er inspireret af og udviklet med opbakning fra børneekspert og professor Per Schultz Jørgensen. Projektets nestor, nu posthumt.
Lene Tanggaard
Professor i pædagogisk psykologi,
Designskolen
Stefan Hermann
Rektor,
Københavns Proffesionshøjskole
Finn Thorbjørn Hansen
Professor i praktisk filosofi,
Aalborg Universitet
Stine Liv Johansen
Lektor, ph.d.
Aarhus Universitet
Svend Brinkmann
Professor i almen psykologi
Aalborg Universitet
Ove Korsgaard
Professor Emeritus
Aarhus Universitet, DPU
Ole Sejer Iversen
Professor i interaktionsdesign, Aarhus Universitet
Thomas Aastrup Rømer
Seniorrådgiver ved Tænketanken Prospekt, Ph.d.
Kirsten M. Andersen
Fmd Grundtvigsk Forum, Lektor University College Syd
Paul Otto Brunstad
Professor, pedagogikkseksjonen
NLA Høgskolen, Bergen, Norge
Mogens Pahuus
Professor Emeritus
Aalborg Universitet
Søren Østergaard
Centerchef og ph.d.
Center for Ungdomsstudier (CUR)
Kompetenceuddannelse og karakterdannelse er skolens to vinger og tilværelsens to ben. Tidens tendenser, politiske magtskifte og akademiske bølger kan dog skifte og kæmpe om fokus og prioriteringen mellem uddannelse på den ene side og dannelse på den anden. De seneste årtier har pendulet svinget kraftigt mod kompetenceuddannelse med fokus på fx arbejdskraft, målstyring, normkritik, individuel læring osv. Nu svinger pendulet tilbage mod dannelse.
Karakterdannelsesprojektet har formål og fokus på dannelse, men ikke for at alt nu ubalanceret skal pendulere over til det, men for at finde og fastholde en balanceret helhedsdannelse og -uddannelse.
​
Vi vil inspirere, motivere og udruste skolekultur og pædagogisk faglighed i skolelivet, så karakterdannelse og kompetenceuddannelse integreres, og dermed kultiverer 10 karakterstyrker som vedholdenhed, selvkontrol, tillid,
viljestyrke, nysgerrighed, ansvarlighed, engagement, empati,
taknemmelighed og livsmod.
Mission
At danske børn og unge igenne både dannelse og uddannelse er livsoplyste, livsduelige, eksistentielt robuste og moralsk ansvarlige medmennesker og medborgere.
10 SKOLER
De ti folkeskoler, som er med til at opbygge Center for Karakterdannelse, er nøje udvalgt ud fra en række kvalificerende kriterier og indgår en forpligtende samarbejdsaftale om projektrolle, -ansvar og -forløb.
ØSTRE SKOLE
Ikast-Brande Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
NORDRE SKOLE
Ikast-Brande Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
STRANDGÅRDSSKOLEN
Ishøj Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
BALLESKOLEN
Silkeborg Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
MØLLESKOLEN
Skanderborg Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
SKOVBYSKOLEN
Skanderborg Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
NORDBYSKOLEN
Guldborgsund Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
DANEHOFSKOLEN
Nyborg Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
SAKSKØBING SKOLE
Guldborgsund Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
BIRKHOVEDSKOLE
Nyborg Kommune
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
Professor i praktisk filosofi
Aalborg Universitet
ORGANISERING
Idéen om Center for Karakterdannelse blev udviklet i årene 2021-2023 af Mølleskolen i Ry og Jonas Norgaard Mortensen, direktør i NORGAARD®; sammen med en lang række af de folkeskoler, fagorganisationer og fageksperter, som idag er en del af centeret.
​
Karakterdannelsesprojektet er organiseret med bred forankring hos både projektpartnerne og hovedaktører på skoleområdet. Projektfællesskabet vil vokse til et netværk, som formaliserer sig som "Center for Karakterdannelse.
​
Projektet er organiseret med a) en national styregruppe, b) en følgegruppe af alle projektpartnerne, og c) en centerleder: Jonas Norgaard Mortensen fra NORGAARD®. Projektet har indgået en formaliseret forskningssamarbejde med Aalborg Universitet og Svend Brinkmann som forskningsvejleder.
​
I Center for Karakterdannelses nationale styregruppe sidder Kristian Toft, formand og direktør for DCUM; Tav Klitgaard, direktør for Zetland; Kirsten Margrethe Andersen, fmd. Grundtvigsk Forum og lektor UC Syd; Mattias Stølen Due, direktør for Center for Familieudvikling; John Rydahl, lærer, formand for Religionslærerforeningen; Henrik Bonde Johansen, skoleleder for Mølleskolen. Samt centerleder Jonas Norgaard Mortensen.
Center for Karakterdannelse er støttet af Samfonden.
PRÆSENTATIONSVIDEO
FAGORGANISATIONER OG SAMARBEJDSPARTNERE
12 SKOLER, 6 KOMMUNER, 10 FAGEKSPERTER, 10 FAGORGANISATIONER, 10 ÅR
PRESSE
Pressehenvendelser kan kontakte centerleder Jonas Norgaard Mortensen
61 78 86 16