top of page

FILOSOFISK VÆKSTHUS

I DET FILOSOFISKE VÆKSTHUS ARBEJDES MED FILOSOFISK DIALOG

I samarbejde med VIA University College og Mølleskolen i Ry udforsker Center for Karakterdannelse ”Filosofisk væksthus for karakterdannelse” i aktionslæringsforløb for lærere og pædagoger.

At kunne indgå i dialog er vigtig for karakterdannelsen og en forudsætning for den
demokratiske dannelse. I Danmark kan vi trække tråde tilbage til både Grundtvig og Hal
Koch, som fremhævede den levende vekselvirkning og samtaledemokratiet som platform
for samværet mellem mennesker, i samfundet og i skolen.

Erfaringer og undersøgelser viser, at børn og unge i dag taler mindre sammen og er
mindre tilbøjelige til at ytre deres meninger i offentligheden. Samtidig sker der en
polarisering mellem synspunkter, som bliver forstærket gennem ekkokamre og sociale
medier.


At arbejde og tilgå hinanden dialogisk viser sig også at underbygge både fællesskab,
læring og trivsel. Derfor arbejder vi i dette væksthus med at udvikle en dialogisk, filosofisk
tilgang til eleverne samt producere nogle undervisningsaktiviteter, hvor eleverne gennem
filosofisk dialog kan arbejde med karakterdannelse i klassefællesskabet.
De filosofiske aktiviteter stiller eleverne i dilemmafyldte situationer, hvor de skal stemme
med fødderne og/eller i fællesskab drøfte en prioritering af forskellige værdier. Den
dialogiske aktivitet skærper elevernes evne til undren, refleksion og holdningsdannelse.

De metoder, som bl.a. er anvendt, er beskrevet under 'Ressourcer' på Filosofipatruljens hjemmeside.

Vejledning

Vejledning til den lærer eller pædagog, som gerne vil hjælpe elever til at gå i filosofisk dialog med hinanden:​​

  • Husk at stille åbne spørgsmål, som lægger op til refleksion og holdningsdannelse

  • Husk, at holde dig selv tilbage og vær samtalens facilitator

  • Husk ikke at fortælle direkte, hvad du selv mener. Det kan hæmme børnenes refleksion og fantasi.

FILOSOFISKE

KLASSEDIALOGER

Bomærke_negativ12x.png

Ovenstående samarbejde har udviklet ”Filosofiske klassedialoger”.

I dette nye undervisningsmateriale giver vi de  ”Filosofiske klassedialoger” om karakterdyder et kærligt skub. Prøv for eksempel ”Spørgsmåls-opfinder-maskinen”. Center for Karakterdannelse har udviklet undervisningsmaterialet sammen med Mølleskolen i Ry, to lektorer fra VIA University College og Filosofipatruljen.

 

Vil I prøve det af? Formidle det til relevante lærere og pædagoger? Printe det og trykprøve det? Og meget gerne sende kritik og kommentarer tilbage, som kan gøre det endnu bedre! Som alt andet undervisningsmateriale fra CfK bliver det udviklet i aktionslæringsforløb af, med og til skolefolk.

VÆRKTØJ

Undervisningsmaterialet består af plakater og fire undervisningsforløb:  

  • Spørgsmåls-opfinder-maskine: Hjælper jer med at generere filosofiske spørgsmål i klassen. Eleverne trækker og sammensætter ord, som formulerer filosofiske spørgsmål.

 

  • Indflydelsessfære: I undervisningsforløbet om indflydelsessfære samtaler og forundres eleverne over, hvad de kan kontrollere, og hvad de ikke kan - og hvor deres indflydelse eller medindflydelse ligger. ​

  • To sæt af etiske dilemmaer: De to sidste aktiviteter tager udgangspunkt i sociale etiske dilemmaer, hvor børnene quiz&bytter, reflekterer og opdager egne og andres normer og værdier.

​Undervisningsmaterialerne er udviklet i et samarbejde mellem Mølleskolen i Ry, Filosofipatruljen, pædagog Birgitte Elisabeth Schøler, Center for Karakterdannelse samt Lærke Groth og Dorete Kallesøe fra VIA University College.

PLAKATER - FILOSOFISKE KLASSEDIALOGER
Bomærke_grå12x.png

CENTER FOR KARAKTERDANNELSE

KONTAKT
61788616

Centerleder
Jonas Norgaard Mortensen info@karakterdannelse.dk

LINKS
  • Instagram
  • LinkedIn

©2023 by karakterdannelse.dk

bottom of page