VÆRKTØJER
PODCASTS
PODCAST
Thomas Aastrup Rømer
FILOSOFISKE
KLASSEDIALOGER

I et nyt undervisningsmateriale giver vi de ”Filosofiske klassedialoger” om karakterdyder et kærligt skub. Prøv for eksempel ”Spørgsmåls-opfinder-maskinen”. Center for Karakterdannelse har udviklet undervisningsmaterialet sammen med Mølleskolen i Ry, to lektorer fra VIA University College og Filosofipatruljen.
Vil I prøve det af? Formidle det til relevante lærere og pædagoger? Printe det og trykprøve det? Og meget gerne sende kritik og kommentarer tilbage, som kan gøre det endnu bedre! Som alt andet undervisningsmateriale fra CfK bliver det udviklet i aktionslæringsforløb af, med og til skolefolk.

VÆRKTØJ
Undervisningsmaterialet består af plakater og fire undervisningsforløb:
-
Spørgsmåls-opfinder-maskine: Hjælper jer med at generere filosofiske spørgsmål i klassen. Eleverne trækker og sammensætter ord, som formulerer filosofiske spørgsmål.
-
Indflydelsessfære: I undervisningsforløbet om indflydelsessfære samtaler og forundres eleverne over, hvad de kan kontrollere, og hvad de ikke kan - og hvor deres indflydelse eller medindflydelse ligger.
-
To sæt af etiske dilemmaer: De to sidste aktiviteter tager udgangspunkt i sociale etiske dilemmaer, hvor børnene quiz&bytter, reflekterer og opdager egne og andres normer og værdier.
Undervisningsmaterialerne er udviklet i et samarbejde mellem Mølleskolen i Ry, Filosofipatruljen, pædagog Birgitte Elisabeth Schøler, Center for Karakterdannelse samt Lærke Groth og Dorete Kallesøe fra VIA University College.